SPORTIEF WANDELEN

Sportief Wandelen Fitness: Les duurt 1 uur. Stevig doorwandelen in een tempo rond de 5 (tot 7) kilometer per uur is het doel en toch genieten van het buiten-zijn en de natuur. Er moet nog altijd adem overblijven om een gesprekje te kunnen voeren. De  wandelgroep bestaat uit max. 10 personen. Iedereen moet voldoend aandacht kunnen krijgen. 

De lessen Sportief Wandelen en Nordic Walking worden gecombineerd aangeboden.

Het trainen is gevarieerd, gezellig en een stimulans om je op weg te helpen naar een betere conditie. Een warming-up, een korte inloop,  oefeningen met tempowisselingen en uitlopen en een cooling-down. Soms doen we een duur- en intervaltraining of oefeningen onderweg uit skifit, bergsport en bootcamp! Tijdens de training krijg je technische aanwijzingen over looptechniek en lichaamshouding. Deze training kan een goede voorbereiding zijn voor het ski- en langlaufseizoen. Na een aantal trainingen, maken we een gezamenlijke tocht met onze collega’s uit de Basisgroep. Het kan zijn dat we op andere plaatsen starten. Deelnemers zorgen dan voor eigen vervoer.

De eerste 2 trainingen zijn gratis. Je kan dan beoordelen of het ‘iets’ voor je is

Kosten:

  1. Deelnemers zijn (aspirant-) lid van WSV De Blaren €10,- per jaar. Voor het laatste deel betaalt u €2,50,-
  2. Deelnemers aan het wandelprogramma betalen € 35,- voor deel 2 van 2021. 
  3. Er zijn ongeveer 14 trainingen op de donderdag en we doen 2 wandeltochten.
  4. Deelnemers mogen gratis deelnemen aan 2, door WSV De Blaren georganiseerde, wandeltochten. In 2021 zal dat niet lukken door de maatregelen voor Corona. Voor traningsleden lukt dit (nog) wel.
  5. Alle kosten dienen vooraf te worden voldaan op rekening

 Rabo-rekening: NL22 RABO 0310263859 t.n.v. penningmeester WSV De Blaren

Sportief wandelen is stevig wandelen. Het tempo is matig intensief (70-80% van je maximale hartslag) tot intensief (80-90% van je maximale hartslag). Afhankelijk van je startconditie, de afstand en het terrein (vlak of hellingen) is dat gemiddeld ongeveer 5 tot 7 km/uur.

Techniek

De sportief wandeltechniek bestaat uit een verlengde pas met een krachtige afzet. Ook de armen worden actief gebruikt. Specifieke aandachtspunten zijn:
1.  Romphouding
2.  Voetplaatsing en voetafwikkeling
3.  Paslengte en pasfrequentie
4.  Armzwaai

Gezondheidseffecten: Het is een oplossing voor veel lichamelijke klachten, maar ook ter preventie van lichamelijke problemen. Hierbij moet u denken aan te weinig conditie en fitheid, steeds minder spierkracht, onvoldoende adem en een ongezond lichaamsgewicht.

WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK

Sportief Wandelen kan welvaartsziektes voorkomen. Bovendien blijkt dat de kans op blessures bij sportief wandelen nihil is.

  • Verbetert het uithoudingsvermogen en fit voelen
  • Versterkt de spieren benen, armen en romp
  • Helpt lichaamsgewicht op peil te houden
  • Zorgt voor mentaal evenwicht, ontspanning en zelfvertrouwen
  • Sociaal ontmoeten
  • Bewegen in een groene omgeving versterkt het effect
  • Verbetert de conditie van cardio-vasculaire systeem – dit helpt Alzheimer te voorkomen
  • Vermindert kans op hart- en vaatziekten
  • Verlaagt het cholesterolgehalte
  • Bloeddrukverlagend effect
  • Vermindert kans op osteoporose

PREVENTIE VAN ONDERMEER ALZHEIMER

Het is een oplossing voor veel lichamelijke klachten, maar ook ter preventie. Ter preventie van bijvoorbeeld Alzheimer.  Klik hier voor de uitleg in DWDD, hoe bewegen Alzheimer voorkomt.

INVESTEER IN UW GEZONDHEID

Juist door ziekte, als je wat ouder of gezetter wordt, moet je bewust tijd investeren om weer fitter te worden. Door regelmatig te bewegen in de buitenlucht, kunt u uw spieren sterker maken en u weer topfit voelen. U ervaart weer Levenslust, Energie en Vertrouwen in uw Lichaam.